- Reklama -
DomůElektromobilElektrické SUV Lotus Eletre 2023 bude k dispozici ve třech verzích

Elektrické SUV Lotus Eletre 2023 bude k dispozici ve třech verzích

- Reklama -

Nová generace modelů Lotus je tady a v jejím čele stojí vůbec první SUV značky, plně elektrický Eletre, který se postaví soupeřům od Porsche a Lamborghini. Opulentně vyhlížející model se bude prodávat ve třech úrovních a první zákazníci mohou očekávat dodávky v polovině letošního roku.

Model Eletre je postaven na zcela nové 800voltové platformě EPA (Electric Premium Architecture) a má být k dispozici ve standardní, S nebo R specifikaci, přičemž poslední jmenovaná nabízí nejextrémnější výkon. Všechny varianty dostaly 112 kWh baterii, která napájí dvojici elektromotorů – jeden na každé nápravě – přičemž Eletre a Eletre S dosahují výkonu 595 koní a točivého momentu 710 Nm. SUV jsou tak schopna zrychlit z 0 – 100 km/h za 4.5 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 260 km/h.

Verze Eletre R, který Lotus označuje za „nejrychlejší elektrické SUV na světě s dvěma motory“, zkracuje akceleraci z 0 na 100 km/h na pouhých 2.95 sekundy, a to díky silnějšímu dvourychlostnímu elektromotoru s výkonem 893 koní a točivým momentem 985 Nm. Vzhledem k vyššímu výkonu je udávaný dojezd „erka“ cca 490 km, zatímco obě ostatní provedení jsou limitována dojezdovou vzdáleností okolo 600 km. Díky možnosti rychlého nabíjení 350 kW u všech vozů lze baterii doplnit z 10 na 80 procent kapacity za pouhých 20 minut.

- Reklama -

Eletre jezdí na aktivním vzduchovém odpružení a standardně na 22palcových kolech (k dispozici jsou také 20 nebo 23palcová kola), přičemž lze zvolit pět jízdních režimů, které mění parametry řízení, hnacího ústrojí a odpružení vozu. Eletre R je vybaven paketem Lotus Dynamic Handling Pack (u ostatních modelů je volitelný), přilnavějšími pneumatikami, systémem launch control a na míru vytvořeným režimem Track, který nabízí nižší světlou výšku, tužší nastavení tlumičů a přísnější aktivní protiprokluzový systém. Za příplatek lze v celé modelové řadě objednat také karbon-keramické brzdy.

S délkou 5.1 metru a rozvorem 3 metry je Eletre celkem velký vůz, ale s výškou 1.6 metru je střecha poměrně nízká, což elektromobilu dodává elegantní a svižný vzhled. Spolu s plochou platformou ve stylu skateboardu to pomáhá udržet většinu hmotnosti vozu nízko u podvozku, a snížit tak jeho těžiště.

Úbytek hmotnosti Lotus zajistil použitím lehčího systému elektromotoru typu „tři v jednom“, který integruje motor, řídicí jednotku a reduktor do jednoho paketu, a konstrukce Eletre využívá pro snížení váhy také karbonová vlákna a hliník. Aerodynamika je řešena tak, že vzduch je veden skrz karoserii i kolem ní, nad ní a pod ní. To je patrné i vpředu, kde je velký ventilační otvor v kapotě napojen na mřížkay před a za předními koly.

Ventilační otvory v D-sloupcích a střešní křídla směrují vzduch dolů k zadním dveřím směrem k aktivnímu zadnímu spoileru, který je umístěn nad světelnou „stuhou“ z LED diod po celé šířce vozu, jež může měnit barvu a signalizovat tak různé zprávy nebo stavy používání.

Při běžném provozu je pruh červený a v jeho krajních bodech jsou umístěny rolovací ukazatele. Při zamykání a odemykání je animován tradičním zelenožlutým motivem Lotus, přičemž proužek má možnost posouvat se zleva doprava a zobrazovat zbývající nabití baterie. Pokud je zapnut režim autonomní jízdy měla by se jeho aktivace projevit na LED pásku specifickou barvou.

Autonomní jízdu modelu Eletre usnadní standardně montované kamery lidar (v závislosti na předpisech na trhu), které budou mít výsuvné senzorové kapsle umístěné v karoserii. Kupující si mohou objednat na přání dodávané pakety Parking Pack a Highway Assist Pack, které rozšíří sadu asistentů řidiče.

Místo běžných prvků jsou namontována digitální boční zrcátka s obrazovkami umístěnými ve dveřích. K displejům se připojují další dva displeje, které tvoří štíhlý přístrojový panel zhuštěný na méně než 30 mm (standardně je k dispozici také head-up displej s rozšířenou realitou) a centrální 15.1palcový dotykový displej OLED, který ovládá hlavní funkce vozidla.

Systém je řízen softwarem Hyper OS společnosti Lotus, který využívá výpočetní výkon procesoru Qualcomm a grafiku Unreal Engine společnosti Ubisoft, používanou také při vývoji mnoha herních hitů. Technologie bude podporována aktualizacemi over-the-air, které umožní připojení 5G. To by mohlo v průběhu životního cyklu vozu umožnit i platební funkce.

Všechny vozy řady Eletre budou vybaveny bezdrátovým nabíjením chytrých telefonů, předními sedadly s elektrickým ovládáním ve 12 směrech a čtyřzónovou klimatizací, jakož i systémy Android Auto, Apple CarPlay a stereo systémem KEF s 15 reproduktory o výkonu 1 380 W. Standardem je pětimístná konfigurace, s paketem Executive Seat Pack je k dispozici i čtyřmístné uspořádání. Tato volba však snižuje objem zavazadlového prostoru Eletre z 688 litrů na 611 litrů.

Eletre S nabízí rozsáhlejší standardní výbavu, která zahrnuje neprůhledná skla, aktivní zadní spoiler, konfigurovatelné ambientní osvětlení, měkké zavírání dveří a výkonnější audiosystém KEF s výkonem 2 160 W a 23 reproduktory. Vedle mechanických vylepšení přidává vlajkový model R vnější prvky z uhlíkových vláken, aktivní mřížku chladiče, pedály z nerezové oceli a jedinečný zvuk při jízdě.

Zákazníci si mohou vybrat ze šesti designů interiéru, které zahrnují syntetickou kůži a recyklované umělé tkaniny, což zvyšuje ekologičnost modelu Eletre. K dispozici bude také šest barev laku exteriéru, přičemž verze R dostane černá kola a označení, které ji odliší od nižších modelů.

- Reklama -
- Reklama -

Poslední přidané

- Reklama -

Neuniklo vám?