- Reklama -
DomůElektromobilElektrické SUV Toyota bZ4x na nové platformě e-TNGA

Elektrické SUV Toyota bZ4x na nové platformě e-TNGA

- Reklama -

Po desetiletích zkušeností s hybridními vozy se Toyota konečně vrhla na kompletně elektrické verze. Nové SUV bZ4x je prvním plně elektrickým modelem japonského výrobce v rámci firemní podznačky bZ EV. Z pohledu stylu navazuje novinka poměrně přesně na koncept odhalený na začátku letošního roku, a je také první Toyotou, postavenou na nové platformě e-TNGA, určené speciálně pro bateriové elektromobily.

V podlažní části této architektury je umístěna štíhlá baterie s kapacitou 71.4 kWh, zajišťující nízké těžiště včetně zvýšení tuhosti podvozku, a která podle Toyoty umožňuje dojezd až 450 km v testovacím cyklu WLTP. Značka rovněž tvrdí, že baterie si po dobu prvních deseti let své životnosti udrží 90 % dojezdu, k čemuž přispívá vodní chlazení článků s aktivním tepelným řízením baterií.

K dispozici budou dva typy motorizace, první s pohonem předních kol, která nabídne výkon 201 koní a točivý moment 265 Nm a čas z 0 na 100/h za 8.4 s. Nová platforma byla vyvinuta ve spolupráci se značkou Subaru, známé bohatými zkušenostmi v oblasti pohonu všech kol, takže v nabídce řady bZ4x bude také dvoumotorové hnací ústrojí s pohonem všech kol o výkonu 215 koní a točivém momentu 336 Nm, které zkrátí akceleraci z 0 na 100 km/h na 7.7 sekundy.

- Reklama -

Druhá jmenovaná varianta nabízí také různá nastavení režimu XMode pro hnací ústrojí, která zahrnují mody pro jízdu na sněhu a blátě, stejně jako Grip Control pro náročnější terénní podmínky. Oba vozy disponují rychlonabíjením 150 kW, což znamená, že 80 % kapacity sady článků lze doplnit za 30 minut. Nebude chybět ani volitelné 11kW nabíjení (střídavý proud), jež by mělo v budoucnu pomoci s nočním domácím dobíjením pro ty, kteří mají kompatibilní wallbox.

Konstrukci platformy podporují pokročilejší technologie, včetně sedmipalcového digitálního přístrojového TFT panelu, odpovídajícího filozofii Toyoty „ruce na volantu, oči na silnici“, nebo inovovaného informačního a zábavního systému s možností bezdrátové aktualizace softwaru. Díky dlouhému rozvoru architektury e-TNGA se podařilo maximalizovat vnitřní prostor, čemuž odpovídá i zavazadelník o objemu 452 litrů.

Zvenčí se design vyznačuje modernizovaným čelním segmentem s pro značku charakteristickým tvarem „kladivové hlavy“, užšími světlomety a masivním zaslepeným předním nárazníkem a mřížkou chladiče, snižující nároky na chlazení elektromobilu. Blatníky a podběhy kol jsou provedeny v černé barvě, zadní světla propojuje diodová lišta zapuštěná do víka zavazadlového prostoru.

V porovnání s hybridními modely Toyota RAV4 je bZ4x o 85 mm nižší, má kratší převisy, ale o 165 mm delší rozvor a poměrně malý poloměr otáčení 11.4 m. Platforma e-TNGA umožnila vyvinout systém řízení typu steer-by-wire, který bude podle značky zaveden u evropských modelů později. Toto nové uspořádání, nazvané One Motion Grip, se obejde bez mechanické vazby mezi volantem a předními koly, místo toho ji nahradí digitální spojení, při němž jsou pohyby volantu elektronicky přenášeny na přední kola, přičemž motor upravuje úhel natočení pneumatik.

Díky danému řešení je vpředu více místa pro nohy a zlepšuje se i pozice řidiče při nastupování a vystupování. Větší integrace elektroniky umožnila značce zlepšit také bezpečnost, a to díky třetí generaci technologie Toyota Safety Sense, o níž výrobce tvrdí, že „může fungovat jako partner řidiče pro realizaci nejvyššího cíle společnosti: nulový počet úmrtí a zranění při dopravních nehodách“.

- Reklama -
- Reklama -

Poslední přidané

- Reklama -

Neuniklo vám?