- Reklama -
DomůHybridKoncept Toyota GR Yaris H2: hatchback na vodíkový pohon

Koncept Toyota GR Yaris H2: hatchback na vodíkový pohon

- Reklama -

Toyota se díky svému modelu Mirai řadí k předním lídrům v oblasti vodíkových palivových článků. Japonská společnost však věří, že by vodík mohl být časem využíván také jako palivo pro spalovací motory a v rámci této strategie představila koncept hatchbacku GR Yaris H2 poháněného vodíkem. Model je v podstatě pokračováním „vodíkové“ Corolly Sport, která se účastní závodů v Japonsku. Používá přeplňovaný tříválcový motor o objemu 1.6 litru, který najdeme u běžné verze GR Yaris, ale v případě H2 se samozřejmě muselo přikročit j úpravě systému dodávky paliva a vstřikování.

Výrobce tvrdí, že vzhledem k tomu, že vodík hoří rychleji než benzín, poskytuje upravený motor dobrou odezvu spolu s vynikajícími ekologickými parametry a zároveň si zachovává akustické a senzorické vjemy, které jsou atraktivní u běžných spalovacích motorů. Jednotka není zcela bez emisí, ale množství produkovaného CO2 a NOX je prý mnohonásobně nižší než u benzínových agregátů.

Stejně jako v případě vodíkového modelu Corolla nezveřejnila automobilka žádné další technické údaje o motorizaci, jako je například výkon nebo točivý moment, ani neuvedla srovnání výkonu varianty H2 s konvenčním vozem GR Yaris. Vedení značky neodtajnilo ani žádné bezprostřední výrobní plány, nicméně Toyota uvádí, že se bude i nadále zabývat vodíkovými technologiemi v rámci svého programu, jenž by měl v budoucnu zajistit uhlíkovou neutralitu.

- Reklama -

Za tímto účelem společnost také připravila novou generaci palivového článku, který ve srovnání se současnou konfigurací přinese o 54 procent vyšší hustotu výkonu, společně se čtvrtinovým snížením hmotnosti a 27procentním zmenšením objemu akumulátoru, což by se mělo úměrně odrazit v delším dojezdu, méně častém dobíjení a pravděpodobně i navýšení maximální rychlosti.

Firma uvádí, že napájecí moduly budou dodávány ve dvou tvarech – krychlovém a obdélníkovém – aby bylo možné akumulátory použít v širší škále aplikací, včetně užitkových vozidel. Baterie využívající nejnovější technologie se mají sestavovat také v Evropě, a to v závodě Toyoty pro výzkum a vývoj, ležícím nedaleko Bruselu.

Odcházející generace modulů palivových článků vyráběných Toyotou, zabudovaná do autobusu, již dosáhla dojezdu přibližně 400 km, přičemž doba nutná pro doplnění energie je kratší než 10 minut. Pokud by se nové články podařilo vhodně optimalizovat, mohly by být použity také u robustnějších nákladních vozů, dálkových linek apod.

- Reklama -
- Reklama -

Poslední přidané

- Reklama -

Neuniklo vám?