- Reklama -
DomůBenzín/naftaSoutěžní Ferrari 499P (2023) pro závody Le Mans Hypercar

Soutěžní Ferrari 499P (2023) pro závody Le Mans Hypercar

- Reklama -

Po více než čtyřech letech od vyhlášení se program Le Mans Hypercar konečně začíná rýsovat. Svá želízka v ohni už odhalily týmy jako Scuderia Cameron Glickenhaus, Toyota Gazoo Racing či Peugeot. Nyní je řada na Ferrari, které se s vozem 499P poprvé po půl století vrací do legendárních vrcholných vytrvalostních závodů. Název „499“ odkazuje na objem každého válce v centimetrech krychlových, zatímco písmeno „P“ znamená prototyp.

Nový závodní model Ferrari bude startovat v sezóně 2023 ve vytrvalostním mistrovství světa FIA Le Mans (World Endurance Championship – WEC) a svou soutěžní premiéru si odbude na závodě 1000 mil Sebringu. Ve třídě Hypercar se od začátku objeví zástupci značek Toyota, Porsche, Peugeot a Cadillac, přičemž od dalšího ročníku by se měly přidat například speciály z produkce společností Alpine a Lamborghini.

Na rozdíl od bezkřídlého Peugeotu 9X8 zvolilo Ferrari u 499P tradičnější přístup k aerodynamice a pro model 499P zkonstruovalo mnohem agresivnější nastavení. Nejvýraznějším aerodynamickým pomocníkem je velké zadní křídlo, objevuje se také centrální ploutev, otevřené přední oblouky a multifunkční sání na střeše.

- Reklama -

Uprostřed zadní části podvozku z karbonového monokoku je uložen nový třílitrový šestiválec s dvojitým přeplňováním, ovšem navzdory podobnosti specifikací a 120stupňové architektury nesdílí tento agregát žádné díly se silničním modelem 296 GTB. Stejně jako u Peugeotu 9X8 pomáhá šestiválci vpředu umístěný elektromotor o výkonu 268 koní, který je napájen 900 V baterií vyvinutou s využitím know-how z programu Formule 1 Ferrari. Instalována je sedmistupňová sekvenční převodovka a v souladu s předpisy je výkon elektromotoru i spalovacího motoru neustále upravován tak, aby kombinovaný výkon nepřekročil hranici 671 koní.

Nápadné lakování modelu 499P je inspirováno modelem 312 P z roku 1973. Na rozdíl od vozů BMW a Peugeot jsou vazby na řadu silničních verzí Ferrari na první pohled méně znatelné, pouze denní světla jasně odkazují na současné modely. Na zádi má však 499P světelnou lištu po celé šířce, která mu dodává jedinečný světelný podpis, díky němuž bude bezpochyby snadno rozpoznatelný i v horších světelných podmínkách.

I přes nemnoho designových prvků, které by nějakým způsobem navazovaly na silniční vozy je pravděpodobné, že v průběhu programu uvidíme nové technologie, které budou ze striktně závodních hypersportů postupně pronikat také do vozů se standardní homologizací.

John Elkann, výkonný předseda představenstva Ferrari, k danému tématu řekl: „Když jsme se rozhodli věnovat se tomuto projektu, vydali jsme se cestou inovací a vývoje, věrni naší tradici, která vnímá závodní dráhu jako ideální terén pro posouvání hranic nejmodernějších technologických řešení, která se časem přenesou i do našich silničních vozů.“

Dva exempláře Ferrari 499P s čísly 50 a 51, které za sebou mají asi 12 tisíc km testovacích jízd, vyjedou na startovní rošt šampionátu WEC v březnu, ale jeden ze speciálů byl k vidění už na říjnové akci Ferrari Finali Mondiali na okruhu v italské Imole. Stáj maranellské značky zatím nezveřejnila složení jezdců pro svůj program sportovních závodních vozů.

- Reklama -
- Reklama -

Poslední přidané

- Reklama -

Neuniklo vám?